Broad Peak-Bu Sefer Olmadı

02.08.2015         ercan@manyapi.com

Takip ediyor musunuz bilmiyorum ancak 22 Haziran’dan bu yana Pakistan’da Broad Peak (8.047) dağında bulunan Tunç Fındık rüzgâr ve kar şartlarından dolayı zirvenin 900 metre altından geri döndü.

Böylelikle şu ana kadar yeryüzünde ki on dört 8.000’lik dağın on birine çıkmayı başaran Tunç 14X800 projesinin bu yılki hedefine ulaşamamış oldu. Düşünün Pakistan gibi bir coğrafyada aylarca süren hazırlık ve yüzlerce kişinin uğraşı ve bir haftalık bir yürüyüşün ardından ulaşılan dağın eteklerinden hem de 7.150 metreden geriye dönmek hiçte kolay olmasa gerek. Ancak dağlarda Tunç’un sık sık dile getirdiği gibi kuralı doğa şartları belirliyor. Bu yıl olmasa da Tunç bayrağımızı on dört sekiz binlik dağın tamamında dalgalandırmayı başaracak.

Sekiz binlik bir dağa çıkmanın nasıl zorlu bir mücadele gerektirdiğini Gasherbrum 2 zirve çıkışı ardından yazdıklarından iyi anlıyorsunuz.

Bildiğiniz gibi, neredeyse iki aydır Pakistan’ın Karakurum dağlarında tırmanıştaydım ve bu zaman diliminde  Pakistan’daki 8035 metrelik Gasherbrum 2 dağının zirvesine oksijen kullanmadan ulaşmayı başardım.

Gasherbrum 2 yeryüzündeki en yüksek 13. doruk ve  genel literatürde ‘kolay  8000 metrelik dağ’ olarak tanımlansa da pek kolay ve riski düşük bir dağ sayılmaz, en temelde her 8000’lik kadar zor ve sorunlu bir zirve. Her şeyden önce 1.kampa uzanan Gasherbrum Güney Buzulu riskli; çok miktarda gizli buzul çatlağı ve geçilmesi gereken bir İcefall var.  G2 ağır kar koşullarında çığ riski içeren bir zirve. Kamp1 ve kamp3  arasında zaman zaman 55-60 derece eğimli, teknik tırmanış gerektiren  buz ve sert kar yamaçları var. Zirve günü ise oldukça uzun ve zahmetli (biz, 7400m’deki 4.kampı kullanmadık ve  son kamp olarak 7000 metredeki 3.kamptan hareket ettik), son kamptan  1000m’den çok yükseklik farkı  var ve özellikle 7400 metreye kadar olan kısımda basit de olsa, çürük kayalık zeminde miks ve kaya tırmanışı bulunuyor. 7700m üzerinde ve zirveye varıştaki son kısımda  ise (sanırım mevsime göre farklılaşmakla beraber) 50-60 derece eğimli buz tırmanışı  var.

Bizim tırmanışımız kötü şartlarda başladı. Öncelikle İslamabat ve Skardu’da iki hafta kadar beklemekle zaman kaybettik çünkü geçen yılın Nanga Parbat katliamını takiben (biliyorsunuz 2013 yılında terör saldırısı oldu ve 10 dağcı hayatını kaybetti) Baltoro bölgesinde tırmanış için olan resmi kurallar değişmişti. Bu esnada  ekibe sonradan katılan Çinlileri beklemek de zaman kaybına yol açtı.  İslamabat- Skardu uçuşu, birçok nedenden dolayı  bir türlü  gerçekleşmediği için kötü üne sahip –ve terör riski içeren- Karakurum Highway’ı  iki gün ve 35 saat süren berbat bir  araç yolculuğu ile  geçtik.

Askole-Jola-Paiju-Urdokas-Goro2-Concordia- Sharing karavan rotasını izleyen  ve 120 kilometreyi aşan uzun ve zahmetli bir trek ardından 7 temmuzda vardığımız 5100 metredeki Gasherbrum ana kampından tek bir akimatizasyon seferi yaptık: kamp1 (6000m) ve kamp2 (6400m)’de bir gece yükseğe uyuma yetti. Kısa bir yağışlı dönem ardından, tüm Karakurum’u etkileyen  ve 10 gün süren sıra dışı bir iyi hava döneminde zirveye gittik.  23 Temmuz gecesi saat 22.00’de 7000m’deki en yüksek kamptan yola çıkıp ertesi gün öğlenden önce, saat 11.30 gibi G2’nin  8035 metrelik zirvesine ulaştık; hava sert rüzgârlı da olsa  açık ve genelde iyiydi. Oksijen kullanmadan gerçekleştirdiğim bu tırmanış benim için toplam 11. 8000 metrelik doruk olurken, 14×8000 projemin de 10. basamağı olmuş oldu.

Önceden planlamış olduğum üzere, yakındaki bir diğer 8000 metrelik zirve olan G1 dağına hemen G2’nin ardından  tırmanmak, organizasyon bozukluğu ve zaman eksikliği nedenleriyle bu sefer mümkün olmadı.